Vállalkozni 40 felett: Egy hiánypótló találmány születése és tündöklése

Vállalkozni 40 felett: Egy hiánypótló találmány születése és tündöklése

Vállalkozni 40 felett: Egy hiánypótló találmány születése és tündöklése

Ez mekkora ötlet? Miért nem én találtam ki?
Ez jutott eszembe, amikor megláttam Czifra Anna találmányát, a HeelGood sarokvédőt, ami nem csak, hogy praktikus, hanem jól is néz ki. Persze, tudom, miért nem nekem jutott nekem ez az eszembe, én ugyanis nem vezetek, ezért sosem szembesültem azzal a megoldandó problémával, amivel Anna.

“A kisfiam hatalmas “motoros” volt kiskorában, és ezért a cipőinek az orra hamarabb elkopott, mint ahogy kinőtte volna őket, állandóan újat kellett venni. A problémára egy játékboltban találtam megoldást egy műanyag cipőorr-védő formájában és nagyon boldog voltam, hogy ez konzerválta a fiam cipőit. Egy nap aztán megláttam a saját cipőm kikopott sarkát, és abban a pillanatban döbbentem rá, hogy erre is lehetne hasonló megoldást találni.”

Így indult hódító útjára a HeelGood sarokvédő, de amíg az ötletből tárgy lett, eltelt 4 év. 

Anna negyvenes évei elején jár, régóta egy munkahelyen dolgozik egy nemzetközi magazinkiadónál, szereti a munkáját, nem akar váltani, de úgy érezte, hogy ezt az ötletet nem szabad elengedni. 

Kutatások szerint, női vállalkozók esetében legtöbbször nem a gazdasági motivációk a leghangsúlyosabbak. Anna esetében is ezt éreztem, hogy ő inkább egy álmot épít, “amiből majd lehet valami”, bár ahogy halad az úton, hamarabb is, mint gondolná.

“Az ötlet nem hagyott nyugodni, elmondtam a férjemnek is, akivel már több ötletemet is megosztottam, de ez volt az első olyan, ami őt is lázba hozta. Nem akartam semmit elkapkodni, nem kényszervállalkozó voltam, a saját tempómban kezdtem el dolgozni a projekten. Először elkezdtem megkeresni azokat az embereket, akik bármit hozzá tudnának tenni a megvalósításhoz.”

Így jött a képbe Attalai Zita, Ferenczy Noémi-díjas cipődesigner, Anna régi barátja, aki az első pillanattól kezdve óriási lelkesedéssel vetette bele magát a tervezésbe. 

“Zita profi, nem is cipőtervező, hanem cipőszobrász. Pontosan tudta, hogy mit akarok, nagyon egy nyelvet beszéltünk, a tervek elkészítése gyakorlatilag pillanatok alatt összeállt, azonban a megvalósítás több évet vett igénybe, mert nem voltunk hajlandóak lemondani az alapkoncepcióról.”  

És itt Anna elmeséli, hogy hány fröccsöntő üzemet járt végig, és hány formára mondott nemet, mert bár a darab betöltötte volna a funkcióját, csúnya volt. “A funkcionalitás mellett nekünk fontos volt, hogy ez a sarokvédő egy divatkiegészítő is legyen egyben. Például, ha nincs idő levenni vezetés után, és rajtam marad, akkor sincs semmi gond, mert jól néz ki.”

Amikor vállalkozásba kezd valaki, hiába van meg az ötlet és az elszántság, számos nem tervezett dolog hátráltathat. “Sajnos az első projektmenedzserünkkel való közös munka során kiderült, hogy alapjaiban másképp képzeljük el a megvalósítását a tervemnek, ami végül is 2 évvel meghosszabbította a projekt megvalósítását. Jó tanulópénz volt, de már nem bánkódom rajta.”

Persze, sokan segítették is őt az úton, például barátoktól jött megoldás a fröccsöntésre, vagy a Szabadalmi Hivatalban dolgozó munkatársnő is ott segített Annának ahol tudott, hogy megfelelő legyen a levédési folyamat. 

A Heelgood elindításába eddig egy “lakásfelújítás ára” ment bele, mondja Anna. “Mi a realitások talaján élünk, a lehetőségeinkhez mérten nyújtózkodunk. De mindenképpen le kellett védetnünk az ötletet, hiszen ez világszinten egy új termék, így nem lehetett megspórolni a a jogi és a szabadalmi ügyeket, ezek komoly anyagi ráfordítást jelentettek.”

A legtöbb időt a termékfejlesztésre szánták, a jó termék az alapja mindennek. “Fontos volt, hogy találjunk egy olyan szerszámtervezőt, aki a Zita és az én általam összeállított anyagokból professzionális szerszám terveket készít és mivel ezek a szakemberek már Magyarországon nagyon nehezen elérhetőek, ez szintén sokba került. Végül meg kellett találnunk egy olyan szerszámkészítőt, aki ezt a nagyon bonyolult formát létre is tudja hozni. A termék minősége és az elképzelésünk megkövetelte, hogy az alapanyag választásában is a drágább megoldás felé forduljunk.”

Az élet utólag igazolta ezt a döntést, ugyanis a HeelGoodot a 2019-es Design Kiállításon szakmai elismerésben részesítette a zsűri és azóta is több nemzetközi elismerésben részesült, és mivel Anna nagyon büszke ezekre, ezért tételesen el is küldte nekem a listát:

Magyar Formatervezési Díj 2019
– bekerültünk a 19 legkiemelkedőbb színvonalú pályamű közé és megjelentünk a katalógusban és a kiállított pályaművek között

Red Dot Award – nemzetközi formatervezési díj 2020
– megkaptuk a nemzetközi product design díjat

BigSEE Product Design Award 2020
– nemzetközi formatervezési díj 2020 

Vállalkozni nem könnyű, igazi felelősségvállalás, de talán könnyebb akkor, amikor már van élettapasztalatunk, kapcsolatrendszerünk és nem kell megfelelnünk senkinek, csak saját magunknak. A többi között, ezért is döntöttek úgy, hogy nem szeretnének befektetőt bevonni. 

“Amikor az ötlet megszületett és a férjemmel levédettük a Szabadalmi Hivatalban, akkor elhatároztuk, hogy nem kötünk kompromisszumot a termék három alapvető tulajdonságát illetően: használhatóság, design és környezettudatosság (az anyaga teljesen visszadarálható, újrahasznosítható). Ennek a három alapelvnek a betartása sokszor átlendített a termékfejlesztése során fellépő nehézségeken, amik be kell vallanom, gyakran kiábrándítóak voltak.”

Gondolhatnánk, hogy a termékfejlesztés volt a legnehezebb a vállalkozói úton, de nem. Anna szerint a disztribúciós hálózatokkal való tárgyalás egy ilyen még kicsi és új innovációval Magyarországon rettentően nehéz. Így aztán nagy volt az öröm, amikor sikerült bekerülni a Douglasba, amely országos hálózattal rendelkező üzletlánc, és tárgyalásban állnak több nagyobb drogériával, és cipőbolt hálózattal is. 

“Kedvezőek a kilátások a szlovák és a német piacokon, ezekre nagyon büszke vagyok, és további viszonteladókat és disztribúciós partnereket keresünk Magyarországon és Európán belül.”

Anna szerint a legfontosabb a rugalmasság és az emberekkel való megfelelő kommunikáció, nem csak az üzletben, hanem az életben is.

“Nekem fontos, hogy boldoggá tegyen az, amivel foglalkozom. Az életem több területén is sikereket élek meg nap mint nap, és most nem feltétlenül csak nagy dolgokra gondolok. A férjemmel lassan 19 éve alkotunk egy párt, nagyon erős szeretet köt össze minket, és mivel 2 kicsi gyermek anyukája is vagyok, számtalan apró mindennapi örömök tarkítják a hétköznapokat is.”

A kutatások szerint, a fiatal vállalkozók sikerrátája 30% körül van, az érettebb vállalkozóké pedig 70% körül. Járjunk nyitott szemmel, sosem lehet tudni, a legörültebb ötletből is lehet egy új karrier!

Április 8. és 14. között GLAMOUR-kuponnal 20% kedvezménnyel rendelheted meg a cipősarokvédőt minden színben, ha párban rendeled, akkor 2192 Ft-ba kerül egy darab. A kedvezményre jogosító kuponok az áprilisi GLAMOUR magazinban és a GLAMOUR-napok applikációban találhatóak meg.

Facebook Comments