Taroltak az idősebb nők az Oscar-gálán – Ann Roth 89 évesen a legidősebb díjazott

Taroltak az idősebb nők az Oscar-gálán – Ann Roth 89 évesen a legidősebb díjazott

Taroltak az idősebb nők az Oscar-gálán – Ann Roth 89 évesen a legidősebb díjazott

Hollywood nem igazán kedves a 40 évesnél idősebb nőkkel, nemrégiben az 53 éves Carrie-Anne Moss, a Matrix Trinity-je nyilatkozta, hogy 40. születésnapja után már nagymama szereppel találtak meg.

Pár nappal az Oscar után azért kimondhatjuk, hogy ha a ruháktól nem is voltunk elájulva, taroltak az idősebb nők.

A 63 éves Frances McDormand nyerte el a legjobb női főszereplőnek járó díjat A nomádok földje című filmben nyújtott teljesítményéért, ez várható volt, bár azért drukkoltam Carey Mulligannak is, mert bevallom, a (sokkoló) Ígéretes fiatal nő jobban tetszett, mint A nomádok földje bár nem kellene őket összehasonlítgatnom.

McDormand így már 3 filmért kapta meg a legjobb színésznő kategóriában az Oscar-díjat, a “Three Billboards Outside Ebbing, Missouri” -ért 2017-ben és a “Fargo”-ért 1997-ben.

Most leírhatnám, hogy igazi anti-díva, meg hogy megint nem volt rajta smink és meg sem fésülte az ősz haját, és hogy ezt mégis hogy képzeli egy ilyen presztizsű eseményen, de ő már egy más kategória, nem akar senkinek megfelelni, a világ egyik legjobb színésznője. Lehet ezt úgy is elérni, hogy nem akarunk úgy kinézni, hogy nem öregszünk.
A strucc tollas ruha amúgy Valentino, általában azt hord, meg néha Birkenstockot is. Oscar-gálára is.

Aztán a 73 éves dél-koreai Youn Yuh-Jung kapta a legjobb női mellékszereplőnek járó díjat a Minari című filmért, nem véletlen amúgy, hogy Brad Pitt adta át a díjat, ő volt a film producere. ( Ezért is kérdezte meg őt, hol volt, amikor a filmet forgatták.)
Még nem láttam a filmet, de nagyon tetszett, ahogy megszólította beszédében a jelölteket:
“Nem hiszek a versenyben. Hogyan is versenyezhetnék Glenn Close-zal? Láttam őt annyi szerepben … mind az öt jelölttel annyira különböző szerepeket játszottunk, így nem is tudunk versenyezni egymással. Ma este én egy kicsit szerencsésebb voltam, mint a többiek.”
A kategóriájában volt még amúgy a 74 éves Glenn Close és a 47 éves Olivia Colman is.

A legjobb rövid dokumentumfilm, a Colette lett, amely a francia ellenállás egykori tagját, a 92 éves Colette Marin-Catherine-t kíséri el 74 után először Németországba, egy koncentrációs táborba, ahol testvérét megölték a nácik.

A film fent van az Interneten ITT.

A 89 éves Ann Roth a legjobb jelmeztervezésért kapott Oscar-díjat, Ma Rainey: A blues nagyasszonya című filmért. Roth igazi nagyágyú amúgy, nem ez az első Oscarja, 1997-ben az Angol betegért is megkapta, összesen 5-ször jelölték. Még mindig aktív, igazi példakép!

Ez csak érdekesség, hogy majdnem ő a legidősebb Oscar díjazott, de technikailag James Ivory a legöregebb nyertes a „Call Me By Your Name” forgatókönyvéért, mivel 89 éves, 8 hónapos, 26 napos volt a 2018-as győzelem idején. Roth “mindössze” 89 éves, 5 hónapos, 27 napos volt aznap este, amikor megkapta a díjat.

Glenn Close idén sem kapta meg az Oscart, így ő az az ember a Földön, akit a legtöbbször jelöltek, és nem kapta meg, összesen 8-szor. A Hillbilly Elegyben nyújtott alakításáért jelölték, szerintem ezért nem járt volna, de most már azért tényleg kapnia kellene egyet, én nagyon bíztam benne, hogy A feleség című filmért megkapja 2017-ben.

Mindenesetre egy twerkeléssel beírta magát azért az Oscar történelembe.

Meg kell még említeni, hogy Chloé Zhao (39) az első nem fehérbőrű nő az Oscar-díjak 93 éves történetében, aki megkapta a rendezői díjat.

Az emberek születésükkor eredendően jók.

Óriási hatással volt rám ez a mondat, és máig hiszek ebben, dacára annak, hogy sokszor az ellenkezője tűnik igaznak. De a világ minden pontján találkozom emberekkel, akikben ott van a jóság. Ez inspirál arra, hogy folytassam a küldetésem” – mondta beszédében A nomádok földje rendezője.

epa09161021 Director/Producer Chloe Zhao, winner of the award for best picture for ‘Nomadland,’ poses in the press room at the 93rd annual Academy Awards ceremony at Union Station in Los Angeles, California, USA, 25 April 2021. The Oscars are presented for outstanding individual or collective efforts in filmmaking in 24 categories. The Oscars happen two months later than originally planned, due to the impact of the coronavirus COVID-19 pandemic on cinema. EPA/Chris Pizzello / POOL *** Local Caption *** 55864152

A legjobb rendező díjra nem nagyon szoktak nőt jelölni, az idei év előtt összesen ötször jelöltek nőt a díjra, és egyetlen alkalommal lett nő a legjobb rendező, Kathryn Bigelow 2010-ben a Bombák földjén-ért kapta meg a díjat. A többi jelölt Lina Wermüller, Jane Campion, Sofia Coppola és Greta Gerwig voltak.
Ráadásul 2021 volt az első év a díj történetében, amikor egynél több nőt jelöltek a díjra, ő pedig Emerald Fennel (35), aki az Ígeretes fiatal nő című filmet rendezte. (Őt amúgy a Call The Midwife-ből vagy a Killing Eve-ből ismerhetjük, mint színésznőt.)

Érdekes tény, hogy az Akadémia 93 éves működése során a legjobb színésznő kategóriában csak 10-szer nyert 60 év feletti nők, és csak 18 alkalommal nyert 40 és 59 közötti nő.

Nem újdonság, hogy Hollywoodnak problémája van az életkorral, amikor a nőkről van szó. Talán emlékszünk, az akkor 37 éves Maggie Gyllenhaallal közölték, hogy “túl öreg” ahhoz, hogy egy 55 éves férfi színésznek legyen a partnere.

Nemrégiben az Oscar-díjas Mank című filmet bírálták, ahol a híres forgatókönyvíró, Mankiewicz feleségét a 33 éves Tuppence Middleton játszotta a 63 éves Gary Oldman mellett, míg a való életben a házaspár tagjai egyidősek voltak.

2020-ban a Geena Davis által alapított Institute of Gender in Media elvégezte az első elemzést arról, hogy az 50 évnél idősebb nőket hogyan ábrázolták a 30 legjobban futó amerikai film 2019-ben. Nem jöttek ki szép eredmények. Az 50 évesnél idősebb női karaktereket négyszer annyiszor mutatták be szenilisnek vagy morcosnak, és kétszer többször nem attraktívnak és elhízottnak, a férfiakhoz képest. Már ha egyáltalán bekerülnek a filmbe, ugyanis egy másik kutatás kihozta, hogy a 40 évnél idősebb nők az összes beszédes vagy megnevezett szerep csupán 25 százalékát kapják.

Nagyon hiányoznak a filmekből a 40 feletti női történetek, amikor egy nő a legkomplexebb és legnehezebb életszakaszát éli meg, mert annyi minden történik vele. Miért nincsenek olyan filmek, amelyek ezek az évekről szólnak?
Az életerőről, a rugalmasságról, az ellenállásról, talán a fiatalabb nőknek is segítene másként látni az öregedést.

A válasz egyelőre elég könnyű: Hollywoodban sem túl kifizetődő megöregedni, az öregedés körüli kulturális sztereotípiák annyira negatívak, hogy senki sem akarja láttatni, hogy öregszik.

Facebook Comments